Jag heter Per Larsson och bor på ranchen tillsammans med mina barn Jolene och William. Här tar vi emot och tränar både hästar och ryttare inom framför allt grundridning,hantering av häst på säkert sätt ,Reining, Cutting och Cowhorse. Störst focus ligger alltid på att grundernas sitta och problemlösning hjälper vi gärna till med vid behov.
Som ni ser är namnet på ranchen ändrat , men även inriktningen med Unghästkurser och ridläger, I detta har jag hjälp av Jeanette Sahlberg som är en duktig Horse-woman , ryttarinna och coach och pedagog.
Här kommer vi också blogga om unghästar, träning och vår träningsfilosofi . Är det något speciellt ni vill läsa om -tveka inte att skriva till oss

Open Heart Ranch har också en westernbutik med kvalitets produkter från USA s ledande tillverkare

Välkommen att strosa runt på vår webplats eller varför inte besöka oss i verkligheten!

lördag 6 januari 2018

True Friends!

Hösten 1985 åkte jag till Kalifornien första gången .


Jag har varit där flera gånger sedan dess ,men den 10 december 2017
satt jag på ett plan mot San Francisco för att träffa min andra familj. Stan, Marti Fonsen och deras barn Brian och Katie har en speciell plats i mitt hjärta.Vi har försökt att hålla kontakten genom livet även om vi inte setts på ett tag . Familjen hade ju utökats med  Katies man Brent och dotter Lucy ,som jag såg fram emot att träffa.
Bill, Charlie,Heidi och Kaylee Thompson


Åkte först till Petaluma  1,5 timma norr om San fransico. Heidi och Charlie Thompson och deras två barn Kaylee and Bill.  Heidi jobbade hos Stan Fonsen 1995 när jag var  där för att provrida Colonels Fella ,samt hjälpa till med allt möjligt, som att träna och rida in hästar .

När jag ringde till Heidi och sa jag ville komma över, så bjöd hon in mig till att bo hos dom och jag fick även låna deras Tahoe för att sedan ta mig till Stan och Marti. När jag äntligen skulle sova efter 26 timmar i "vaket" tillstånd  var det ändå svårt att komma till ro.



Utsikt från Heidis ranch
  Måndag, nu var det dags att handla, Skjortor, Jeans, en varm väst, osv. Man blir ju lite Crazy när man som svensk kommer till The Boot Barn och liknande affärer. Nästa dag skulle vi ju åka och träna på kor hos Brandon Dobson som Heidi tränade för ibland . ( man vill ju inte se ut som en dude).

 Tisdag morgon lämnade vi  Petaluma och körde 2,5 timmar mot Plymouth strax öster om Sacramento . Med bara 2 hästar i Goosenecken så det rullade det på bra .1985 var jag hos Cuttingtränaren Dave Hammond I grannbyn "Ione" En liten håla som byggdes upp och blomstrade då det begav sig 1849  och det var guldrush här i bergen .
 Fick även se mycket av det som tyvärr blivit förstört i Eldstormarna som härjade några månader tidigare .





  Väl famme lastade vi ut "Buster" Heidis häst och min häst för dagen, Bill Tompsson sto "Twitter"


Heidi Cutting on Buster
Buster

Katie Fonsen Young och Buster 













Buster är Katie Fonsens fd Tävlingshäst en 5 årig valack en RIKTIGT DUKTIG CUTTINGHÄST    klicka på länken  10212835076665147.
Själv hade jag ju fått den stora äran att låna Twitter  en Sorting och Penning häst efter WR this cat is smart . Fast ,Cowy, and Athletic . Med lite mjukridning och liksidighetsträning både utan ko , på flaggan ,och med ko så blev det ganska bra till slut .
 Fick en hel del bra tips om hur man skulle tänka vid cow work  Balans framför kon , på hästen , Brandon hade en förmåga att lyfta fram det som var viktigt för stunden och ändå ha målet i sikte . En bra pedagog för att stärka ryttarens självförtroende och förståelse
efter rundtur bland alla hästar i träning åkte Heidi och jag mot Petaluma igen . Tror ni vi pratade om Cutting på vägen hem eller !!!!


Onsdag efter några få timmars sömn var jag på väg mot Potter valley och Stan och Mariti,
2 timmar senare anlände jag. Det var fantastisk kul att träffa min gamla mentor Stan igen. Stan nu 73 år , rider ju fortfarande och satt på hästryggen när jag anlände .
 . Det var 16 år sedan jag träffade Stan, visst har vi båda åldrats, men han satt fortfarande lika balanserat och rakt över hästen. Han rider dock med midjebälte för att sitta kvar vid oförutsedda rörelser från hästens sida. Han hade lektion för Jessie som tränade på CuttingFlaggan. Kände mig genast som hemma och fraser som jag hört så många gånger  "down and behind the bridle " "use your legs" ,"Stop him strait" ,"Dont  let him pull on You" användes fortfarande!

Katie jobbar en ko 
 Min vana trogen frågade jag om jag kunde göra nåt, och Stan bad mig då gå och hämta en 3 åring som skulle värmas inför kojobb. Lite nervöst var det att ha dom granskande ögonen på sig, hur många dåliga vanor hade jag lagt mig till med ?
Fick Tydligen godkänt, medan jag red och värmde upp började Stan berättade för Jessie om mig och om min utveckling som Ryttare och Horseman från 1985 tills nu, ,han berättade högt och tydligt så att jag även skulle höra . (lite stolt vart jag ju) .Stans 3 åringar är väldigt "broke" och det var jättekul att känna en "Stanbroke" horse igen och sedan se honom att se honom jobba hästen på en ko. Form, korrekthet  mjukhet och balans  var fortfarande Stans  ledord. Om hästen visade motstånd när han ville hjälpa den till rätt arbetssätt framför kon, så gick han på det problemet i stället och stuntade i kon. Så inspirerande! Nästa dag fick jag lektion på denna blivande 3-åring, så lärorikt och kul. 


Efter den här hästen var det dags för lunch, med mycket hästprat och träningsfilosofi blandat med hur livet är, "catching up". Sen gick vi ut och fixade lite småjobb som Stan ville ha hjälp med. Kul att även få chans att hjälpa honom tillbaka, som lärt mig så mycket.
Vid kvällsmaten fick jag visa bilder hemifrån samt Videos som gav Stan idéer vad jag behövde jobba på nästa dag. Inget undgår den mannen, han säger det kanske inte direkt utan det kommer när det är dags . Det finns alltid en plan och om den inte fungerar så justerar han den så att allt passar in, kvällarna avslutades med att vi tittade på NFR (Nationals Finale Rodeo) på TV.


Katie och Brent med hästen Radar
 Så här såg dagarna ut 9-12 hästträning , på eftermiddagarna gjorde vi  andra saker som rätta till grindar, fångade och brännmärkte kalvar, umgicks på avslappnat och lugnt sätt som passade oss, två arbetsnarkomaner rätt bra.

En vecka går otroligt fort så. det har varit otroligt lärorikt och inspirerande , har fått saker att jobba på, uppskattning ,Möjlighet att bolla ridteorier med Stan, trevliga stunder med familjen, och mycket värme till kropp och själ .



Nu väl hemma , har jag många intryck som ska sorteras och praktiseras på mina egna hästar och elever.

 Jag har så många att tacka för min utveckling som ryttare och horse-man men Stan har nog haft störst inverkan på mig !!!!


"You have to figure out what makes each horse tick"sa Stan alltid till mig.
Så många kloka saker han lärt mig ! Men det får bli ett annat blogg-inlägg 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar